Saturday 14 January 2012

Ragam manusia : Talam Dua Muka

A very good evening to all readers ! and assalamualaikum ~ ehh , evening ke ? night laa , tp omputeh selalu kata ni waktu eve :) okayy , by the way , tonight , i'm just trying to make a post without any ideas . haha , what the facebook ? HAHA !

Actually , I don't know what i should write . I'm really bored ! does anyone know what can i do ? your answers must be one of these : lets chatting ! lets tweet tweet ! lets go to the party ! bla bla bla . err , that make me feel like 'ini lagi gila , doeee !'

haha , okayy . let me write in bahasa malaysia . ape aku merepek meraban ni wehh ? Sememangnya aku memang tengah merepek pon ni . haha ! masa dirasakan begitu lambat berlalu kan . yeke ? bagi aku sama je , haha . almost semua kawan-kawan aku dah keje , aku ? kawe dok tane pele depe rumoh nhi (aku tengah tanam pelam depan rumah ni) , haha ! bunyi agak mencarut . tapi apa salahnya mencuba 'kecek kelate' !

malam ni aku ada satu topik yang nak ditulis . ape ke dio ? cecite , cecite~ 

malam ni topik aku simple . iaitu salah satu ragam manusia , dikenali sebagai 'TALAM DUA MUKA' . ape tale duo mugke ni ? (ape talam dua muka ni?)

menurut atok sedara kepada pak cik google , talam dua muka ni dikenali sebagai seseorang yang berpura-pura baik dengan kedua-dua belah pihak yang bermusuhan tetapi sebenarnya melagakan mereka.

haha , korang pernah kena dengan orang macam gini ? kebanyakan akan cakap , ye . kan ? aku pun pernah laa kena dengan orang yang talam due muka ni , memang macam talam betul ah perangai . aku cakap lain , dia sampaikan lain dekat kawan aku yang lagi satu . akibatnya , kawan aku yang lagi sorang tu marah-marah aku , mengata-ngate aku . tu lahh perangai orang melayu , tak selidik apa-apa , alih-alih nak marah sebab terlalu percayakan orang lain . semenjak itu , aku adalah ANTI kepada talam dua muka ni . *eheh ! bkn auntie tauu . haha

dalam sudut islam pulak , aku melihat bende ni sebagai salah satu cara untuk 'fitnah' . alahaii , fitnah kau tahu tak ? ehh baik rogol anak dara orang lah dari memfitnah orang . berdosa besar tau ! ahah ! sebenarnya aku tak maksudkan pun apa yang aku cakap tu . janganlah merogol ke , ape ke , semua nya berdosa . yang aku cuba nak sampaikan . perbuatan talam dua muka ni lebih kurang dengan perbuatan seorang penyebar fitnah . memburukkan orang lain untuk kepentingan diri sendiri . berdosa tu derrr ! so , as the conclusion , jangan lah jd talam dua muka ni kayy !

malam ni aku berceramah agak panjang pulak kan , sorry la . aku cuma nak menyampaikan apa yang ada dalam fikiran ni . hihi , semoga ape yang aku tulis menjadi pengajaran utk korang . baca ni baik-baik .

DOSA MEMFITNAH ORANG LEBIH BESAR DARIPADA DOSA MEMBUNUH.

So , beware ! kbai



No comments:

Post a Comment