Wednesday 25 January 2012

Ragam manusia : Maki Hamun

haii assalamualaikum semua . actually dah lama aku nak update blog ni , dr semalam dah . tp dek line yang lembap mengalahkan siput babi tengah beromen menyebabkan niat aku terbantut . *ehh , termencarut pulakkk ! haha !

sejak dua tiga hari ni , bergalak-galak pulak aku mengambil gambar diri sendiri . haha ! dulu default picture (DP) aku tak nampak muka , ramai gak yang tanya kenapa aku pakai gambar macam tu . huhu , tp sekarang aku dah show you the real me . so , jangan tanya lagi ehh .

p/s : sengal !

beberapa hari ni , cuaca pun panas . hujan jarang sekali , tapi kalau hujan aku sekadar mengucapkan alhamdulillah . malam ni aku nak cerita sikit pasal ragam manusia yang seterusnya , iaitu maki hamun . setelah puas aku mengoogle nak cari maksud maki hamun ni , hampehh ape pun tak dapat . yang aku dapat hanya maki adalah perbuatan yang sama dengan mencarut .



"ehh perangai dah macam babi , buat keje pun malas , kau memang sundal lahh , celaka btol !"

di atas ni adalah contoh perkataan yang keluar apabila memaki hamun orang . selalunya orang yang cakap macam ini adalah orang yang lebih berkuasa dari kita . yang merasakan dirinya seorang saja yang betul . aku mengaku dulu aku penah maki orang , sekarang bila aku buat refleksi diri . ya allah , berdosa nya aku . apa yang aku dapat ? dosa je kod , tapi aku dah mintak maaf . manusia selalu tersilap , tapi untuk berpatah balik ke jalan yang benar , itu tidak salah . menangis air mata darah tidak berguna . kalau susah nak ubah tabiat tu , try buat slow- slow , insyaallah lama-lama akan hilang .

yang aku pening kepala sekarang ni , bila aku memikirkan perangai budak yang suka memaki hamun orang yang lebih tua daripada diri dia sendiri .

"pakcik tak paham bahasa ke ? yang dok terhegeh- hegeh kat saya kenapa , tak guna btol ada pakcik macam ni !"

istigfarlahh panjang-panjang dulu .syaitan sentiasa menaikkan api kemarahan manusia . kalau kita cakap macam ayat di atas ni . nak tahu apa dosa yang kita dapat ? 

*dosa mengherdik orang tua
*dosa mengecilkan hati orang tua
*dosa sebab allah marah

nahh , sekaligus dapat banyak macam tu . ya allah , aku sekadar menyuarakan pendapat aku . terpulanglah pada korang nak ikut ke tak . assalamualaikum ~



2 comments:

  1. kadang2 bila dah marah tak sedar apa yang keluar dari mulut ni kan. sama2 lah beringat n berubah ke arah yang lebih baik...=)

    ReplyDelete
  2. yes , btol lettew ~ mengucap panjang2 >.<

    ReplyDelete