Thursday 22 September 2011

Sial Dalam Kehidupan

assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatu .
Ahh kau memang SIAL ! weei ! kaw lagi SIAL ah ! kpale hotak kaw la kata aku SIAL ! SIAL mende ? kaw ah SIAL , SIALLL ! SHIT btol lah engkauuu !
begitu lah contoh perbualan yang semakin berleluasa sejak due menjak nie . apakah itu SIAL ? dalam geologi , sial merujuk kepada lapisan atas bumi yang terhasil daripada batu dan kaya dengan mineral aliminium dan silicates(pasir tak silap aku) . rujuk ni http://en.wikipedia.org/wiki/Sial .tapi dalam kehidupan seharian , SIAL tu ape bende ? mak aku marah kalau aku cakap minatang SIAL nehh . 
bagi aku sial merujuk kepada malang/badi/nasib buruk yang telah/akan terjadi dalam kehidupan . selalunya yang aku perasan selalu cakap pasal sial nie adalah orang cina .  orang cina percaya akan kehadiran sial dalam hidup . ohh ya , aku baru teringat . sebenarnya perkataan sial nie wujud sejak zaman jahiliah , kepercayaan karut yang mengatakan anak perempuan itu sial dan wajib dibunuh . bagi aku itu semua karut lagi marut .
tapi kann , tapi kann . aku tak cakap laa sial , tapi hari yang malang itu sentiasa ada . cuma tak tahu bila . tapi aku daa kene kod semalam , bermula dengan malam tadi aku diperkatakan BODOH , then duit RM5 belanja sekolah aku pagi tadi hilang . pastu punat jangka lukis aku hilang . demm ! hari yang malang a.k.a sial bagi aku . 
jangan nak cakap sial sangat lah kan , mak susah susah bagi nama . nak panggil sial . ape sudah jadi la ? aku tak mao ah cakap banyak . cakap banyak banyak ade plak tak puas hati . kadang kadang kita baru buat silap sekali , tapi teruk kene marah kan . sedangkan orang lain buat salah yang sama , tapi tak kene marah pun kan . adil kah ? memang lah agak malang kann . janganlah nak buat hari orang sial , sama sama lah menggembirakan hati antara satu sama laen dan tiada sengketa . kan bagus ? hmm tu je aku nak tulis hari ini , aku malas nak marah marah sebab aku bukan tuhan , jadi baek lah aku menasihati korang . hee >.< k bai

No comments:

Post a Comment