Tuesday 6 September 2011

Ragam Manusia : Mencarut

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh...
Dah 2 hari naek sekolah , maknenya dah sehari aku trial . alhamdulillah semua berjalan lancar , cume kadang- kadang rajin btol budak laki sebelah aku mintak jawapan . haha , ingat senang- senang ke aku nak bagi ? bila dah naik sekolah nie , aku kembali lah buat lawak yang agak bodoh untuk membuat kwn aku ktawe , haha ! Hari ini tangan aku rajin nak menaip topik nie disebabkan aku tidak online lagi dalam mase2 terdekat . agak lucah tajuk entry aku kali ini . apakah ? MENCARUT , setelah aku search google dan menaip 'maksud mencarut' , lalu keluar lah site wikipedia . dan aku pun mengopy paste kan maksud nye ... 
 Mencarut merujuk kepada perbuatan maki-memaki ataupun pengeluaran kata-kata kesat. Secara umumnya,mencarut adalah kelakuan yang tidak membawa sebarang faedah. Perbuatan ini bukan sahaja membazir masa, malah mampu menjejaskan mentaliti pengamalnya. sekarang paham tak ? aku kalau nak buat topik hot nie , aku kena kaji jugakk . 
aku pernah mencarut , kau orang tak penah ? alaaa tipu la , yang dok panggil orang hanjeng babehh segale pe bende ? haha , aku tak ckp sape sape . bulan ramadhan baru berlalu meninggalkan kite , aku pun ade mencarut gak . astagfirullah , kurang pahala aku kan .
weii weii , kang korang pegy bazar ramadan . ce pegy tempat orang jual ayam . kau tanye abg yang jual tu , pukiii ayam ade ? . aku buat lawak dengan membe aku , terbahak2 dorang ktawe sampai balek .
then , yang paling tak masuk akal dan 18sx adalah : wehh , cbe kau tgk petang raye . ramai lah laki bini masuk bilik . aku cakap . kuranggggg ajo mun ! kawan aku ckp balek pastu dorang pun ktawe . actually ni bahasa kiasan , maknanya dorang penat . tapi bebudak laen menyalah tafsirkan dengan ehem ehem , yeaaa aku paham . KAMI PELAJAR BIOLOGY ! haha !
aku tahu mencarut nie perbuatan tak berfaedah yang lagi menambahkan dose . tapi gua takde lahh panggil orang OII HANJENGG ! takde , nak kene pelempang dengan mak aku , try lah . Orang melayu selalu dikaitkan dengan aktiviti mencarut ni , *aktiviti ke ? haha . kejadahhnye . weii weii kalau nak dikirakan , ommmputeh pon mencarut , buktinye ..
WHAT THE FUCK ? Maderfakerr ! demmmmmshit  , bulldog , bullshit . ape lagi lah kan . ini di same ertikan dengan mencarut lah . jangan nak kate orang melayu jea . 
bila aku dok petang- petang kat depan umah aku , terdengar lah ade anak jiran aku panggil adek beradek die . weii ! minatang sial hanjengg ! aku punye lah terkejut beruk , budak kecik lagikan . pehh aku rase nak cili je mulut tu , mencarut tak kena tempat . kalau aku cakap gitu depan mak aku , memang mati leww aku kene penampar ! tapi satu petang tu , aku tersenyum bila aku dengar bapak die sendiri cakap aishhh ! minatang lah korang nie ! astagfirullah ! bapak borek anak rintik , bukan aku nak aibkan orang . tp see , kemana tumpahnya lauk kalau tidak ke nasi >.< *eh btol ke peribahasa ni ?
kesiannn , aku sendiri marah kalau di carutkan sebegitu rupa , lagi lahh kalau perkataan tu keluar dari budak bawah umo , hmm tapi tak semua orang sempurna . aku pegang kata nie , so aku same- same lah menasihatkan untuk diri aku dan orang lain , kurangkan lah mencarut . memang susah nak berhenti , sebab kita telah diajar dengan sekeliling yang sebegitu . betul lah kan senjata utama kaum muslim ialah mulut . hmmm , okayy lah . sebenar nya mende ni aku dah save dlm draft , tunggu mase je nak publish . haha . korang jaga diri , tunggu lagi update aku dlm mase2 yang agak lama . salam , kbai .. :) doakan aku untuk SPM yea !

No comments:

Post a Comment