Saturday, 29 October 2011

Berbangga lah dengan PHD (penyakit hasad dengki) , tak ke mana punn .

assalamualaikum , beberapa hari ni . aku update pasal agama je , yang berkaitan dengan kerohanian diri . entah , aku tak pasti kenapa aku macam ini . tapi ni salah satu cara yang boleh aku buat untuk hilangkan ketidaksenang hati aku sejak 2-3 hari ni .
PHD ( penyakit hasad dengki ) biasa kita dengar biasa kita lalui , sebagai insan lemah di muka bumi Allah ini tiada yang lebih tiada yang kurang , semuanya sama saja , tidak perlu kita punyai perasaan hasad dengki di antara kita . 
Setiap insan ade kelemahan dan kelebihan masing-masing , and aku rase tidak perlu wujud sifat tidak puas hati dan akhirnya menjadikan diri kita seorang yang berdendam akibat dengki pada kejayaan orang lain .
aku mengaku aku pernah mengalami penyakit ini . dan aku rase semua manusia normal pasti pernah melalui penyakit ni . lazimnya , cara yang paling kuno masyarakat melayu ni yang aku percaya untuk lepaskan perasaan ni adalah melalui santau . ini mengarut dn tidak masuk dek akal .
Sepatutnya kita melihat dengan cara yang positif , sekiranya mereka berjaya kita hendaklah mendekati mereka yang berjaya dan mencontohi cara mereka bekerja dan secara tidak langsung kite dapat manfaat daripada dorang . ade paham ayat ni ? secara konklusinya , kite tak perlulah ade sifat dengki mendengki yang amat neh , kelak kita yg rugi .
cintailah sesama saudara islam mu . aku search google dan aku jumpe ayat untuk hilangkan penyakit ni . surah yang lazim korang dengar .
 amalkan lah ayat ni yea :)
sekian dari aku , maaf aku agak menggunakan bahasa melayu penuh dalam ayat ni . aku nak semua orang faham . aku akan kembali sekitar sebulan lagi . sekian dari aku .

3 comments:

  1. good dear..We either make ourselves miserable, or we make ourselves strong. The amount of work is the same.

    ReplyDelete