Sunday 28 August 2011

kisah lama pasal nak raya nie :)

hello , i am back ! 
first of all , ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHHIWABARAKATU :p hihi .
dah dekat sebulan dah aku tak update nie , rindu la.. sape kata tak rindu ? nak nak blog tersayang yang comey loteyy mcm tuan die nie *yang nie gua perasan , haha ! bape ari je lagi nak raya ek , aku tak rase pape dengan ramadhan kali ini , terlalu cepat gamaknye kite berpuasa tahun nie kan ? ecehh mukadimah aku penuh bermakna gitu .
bile nak raya nie , aku teringatlah arwah abah . atok dan nenek sgale moyang , aku pun taktahu lah ape lagi istilah die kan . korang pun same , jangn tipu . dan teringat lah dulu kecik kecik men bunga api gune berus periuk tu , haha . sekarang dorg pun dah keje, dah beso memasing . huuu >.< ade beberapa story yang aku takleh lupe during raya nie .

kisah pertama , PLASTIK MERCUN ;
raya ohh raya , malam sebelum nak raye tu . aku taktahu la nie tahun bape , 5 tahun lepas kot . tgh syok maen pelita kat kampung aku , ttbe spupu aku yang gatal tangannye pergi membakar plastik sampah dengan menggunakan pelita tersebut , dan dititisnya plastik yang cair tuh atas tangan aku . weiiiiiiiiiii ! gile sakit weh , aku rasa nak simbah je gune minyak pelita tu kat muke die . tp aku try cool , marah sikit2 and buat buat bodoh kejap sambil cakap 'MATI KAW!' lalu ktawe setan , hahahaha ! (tapi parut tu dah ilang skg , tak sempat ak nak bls dendam )
kisah kedua , BUDAK TUA YANG BERAYA ;
korang nak tahu aku pnye tak malu , mse form 2 aku still ikot bebudak skolah rendah pegy beraya . dah laa badan tak serupa budak kecik , haha . aku ni mcm guard tour dorg plak .
ade sesetengah rumah tu...

Assalamualaikum makcikkkk ! ktorang dtg nak beraya !
Eh maghi maghi msok umah , jom makan dulu . kalau tak makan , tak dapat duit raya !
lalu.. aku dgn bebudak nie makan lerr kuih bagai nak rak , then kitorang nk balek .
makcik ! ktorang nak balik dulu ! tak sedap aaa kuih umah makcik nie!*yang ni gua kelentong lu org . haha !
meh meh bratur salam makcik ! . lalu aku beratur la , sbgai seorang yang agak besar dan tinggi , ak brade di kedudukan last la. smpai je turn aku ..
nie darjah brape nie ? aku jwb , tingkatan 2 makcik ! makcik tu jawab balek , sekolah menengah takde duit raya dah . salam aje . aku pun salam . buat maluuuu chek ajeeee , mse tu muke ak rase nye tebal sepanjang tembok chine kot , tp gua cool derrr , makcik tu yg langsi , haha ! ^^
muke aku yang td excited nak dpt duit raye ttbe bertukar , bebudak laen yang beraya dgn aku mula menganjing - anjingkan aku kat belakang !
booooooooooooooo ! padan muke kau takdpt duit raya . cilake dorg ! mcm shit prasaan ak mse tu . haha ! nyesal dtg umah makcik nie >.<
kisah ketiga , OPEN HOUSE ;
biase lah kan ,bile time time raya mula lah berlambak nak buat open house *rumah aku hari hari open house tauu , dtg jelaaa >.< . soo nak dijadikan citer , mse tu aku form 3 kot . budak kelas aku mse tu 38 org kot , takpun 40 . gitu laaa , memang ramai . 
raya pertama , settle ak round pegi beraya umah kwn aku  yg dekat2 .
raya kedua , aku mule berbasikal dgn membe2 aku sbb nk g braye umah kwn yg jaoh2 . *time nie aku tak beraya dgn budak kecik dah , takot kenangan silam kembali berdarah . hahahaha !
aku pegi beraya umah mamat ni . tuuuuuuuuuuuuut , huhu . dia buat cornflakes madu doe , ak tak percaya seorang lelaki buat sendiri . tp mmg btol pon . pastu dah blah dr situ , turun bukit sikit , umah mamat kedua plakk aku pegi . tuuuuuuuuuuuuttt (jejaka idaman kat skolah aku)
die nie ade adek , adek lelaki .  nakal lah jugak . mase tu ktorang tgh makan kuih raya , agaknya adek die nie ralit tgk kakak2 yang cantik depan die . tbe tbe ! jari die tersepit celah pintu , lah sudahh ! kakak2 yang cun nie nak ktawe pon ade , risau pon ade . haha , lalu trus lah bantu die nie . yang abg die nie buat slambe badak je kot mse tu , haha ! pastu budak nie yang ak xleh tahan tu , kakak2 tu pujuk trus die senyum lebar smbil tunjuk ggi rongak die . haha 
...............................................................................................................................................................................................................................
macam macam hal kan , beraya naek basikal dengan baju kurung lah , beraya dengan budak kecik la , biase lah aku . badan je besar , jiwa dan raga nie masih kanak kanak tahu . tak dapat dinafikan ZAMAN KANAK KANAK ITU MEMANG BEST ! haha ! ok lah , ak nk tido .next time ak update lagi , ak syg korg smua . kbai  . SELAMAT HARI RAYA !
 salam sayang , MUNIRA IBRAHIM :)

No comments:

Post a Comment